Yksi Quattro, kiitos
Ei niin, että olisin, luoja varjelkoon, tämän Kiesin kanssa mistään samaa mieltä, mutta kyllä kai mielipiteenvapauteen pitäisi kuulua oikeus sanoa mielipiteitä. No, ei jos se koskee naisia. Kiesin mielipiteet ovat lapsellisia ja asiattomia, mutta lyön vaikka vetoa, että samat letkautukset olisi saanut kenen tahansa autokauppiaan suusta viimeistään kolmannen oluen jälkeen. Näitä timoteeaamikkosia riittää kyllä. Naiset sen sijaan voivat julkisesti heitellä meitä miehiä millä solvauksilla hyvänsä. Meitä saa ihan surutta nimitellä vaikka mönkijöiksi, eikä kukaan älähdä. Naistenlehdistä löytyy kosolti esimerkkejä eikä tarvitse lukea kuin kannet.
Jokainen naimisissaoleva mies ymmärtää kyllä mitä kannattaa ja mitä ei kannata sanoa. Ei kannata verrata naista esimerkiksi polkupyörään. Ei järkevä mies vie riidan jälkeenkään naiselle ruusukimppua sovittelun eleenä – piikkejä saa nyppiä takaraivosta lopun viikkoa. Kiesi onnettomasti unohti, että edustaa paitsi itseään myös automerkkiä ja yritystä, jonka asiakkaina on paljon naisia. Hän kaivoi kuoppansa itse, mutta silti ajojahdissa on jotain julmaa. Viikko sitten Senaatintorilla kuljeskeli jättiläiskokoinen penis, joka aiheutti hämmennystä vain japanilaisturisteissa. Ilman seurauksia. Keväällä jättiläiskokoinen pääministeri lähetteli rivoja tekstiviestejä naisille. Koko kansakunta hämmentyi. Kumpikaan häiriköistä ei joutunut syytteeseen, vaikka he olivat vähintään yhtä hölmöjä.
Kiesin asenteessa on kyse hiukan samasta, hänkin heiluttelee audiaan keskellä toria. Raivostuneet kansalaiset ovat ilmoittaneet keskustelupalstoilla jättävänsä autot liikkeeseen. Sinne ne Audit olisivat jääneet muutenkin. Ainoa Quattro, johon peruspettereillä on varaa on pizza. Audi kun on kallis auto ja niinpä se herättää kateutta ja kateus taas leimahtaa äkkiä vihaksi. Kiesi saattoi sanoa julkisesti typeriä asioita, mutta hänet lynkkasivat kuitenkin ne, jotka eivät aja Audilla ja halusivat nähdä miten ylimielinen machomies ajaa pusikkoon. Kohun määrä mitättömästä asiasta on ollut hämmentävää.
Suurin häviäjä tässä sopassa on kuitenkin toistaiseksi ollut Audi ja suurin voittaja media. Kiesin mainetta ei mikään tuo takaisin, mutta Audin maineen voi tuoda. Parempaa nostetta yksikään brändi ei voi toivoa, kuin Audilla juuri nyt on. On mielenkiintoista nähdä osaako joku kääntää katastrofin voitoksi. Kriisiviestintä ei perinteisesti ole ollut Suomessa kovin vahva ala. Kaikki julkisuus on kuitenkin muutettavissa rahaksi. Hyvää kampanjaa tämän todistamiseksi ei ole koskaan tarvittu yhtä kipeästi. Kohderyhmän ja viestin valinnassa on vain oltava tarkkana.
Ellei Audi osaa, ehkä BMW vastaa. Bemari on juuri päässyt eroon vihatuimman automerkin tittelistä. Olisiko kiitos-ilmoituksen paikka?
Kommentit
Lähetä kommentti