Haen pesulateknikon paikkaa
Jos leipätyö alkaa taas leipäännyttää tai jos lama kaataa veneen, kaikki menee päin prinkkalaa ja alanvaihto on edessä, tiedän mitä haluan. Haluan pesulateknikoksi. Lehdessä oli ilmoitus alkavasta koulutuksesta. Pesulateknikon erikoisammattitutkinto, kaksi vuotta.
Olen aina pitänyt pesuloista. Ensinnäkin, toisin kuin mainostoimistoissa, pesuloissa on puhdasta. Pesuloissa on sellainen höyryinen, kotoisan äidillinen tunnelma. Niissä on töissä ihanan lämpöisiä, pehmeäkätisiä, hoitoainemainosten tuoksuisia tyttöjä, jotka kurkkivat silmät säihkyen hohtavan puhtaiden lakanarivien takaa.
Toisin kuin mainostoimistoissa, pesuloissa ei ole koskaan kiire – koneet pesevät sitä vauhtia kuin pesevät. Ei kenellekään tule mieleen kysyä, voiko niitä laittaa pesemään puolta nopeammin. Asiat tehdään aina samassa järjestyksessä, jokaisella työvaiheella on oma paikkansa, eikä niiden nimiä vaihdella joka asiakkaan kohdalla ja hinnoitella eri tavalla. Pesuloissa on tyytyväisiä asiakkaita. Pesulan maailma on valmis.
Mutta mitä tekee pesulateknikko? Äkkiseltään luulisi, että se on helppo homma: laittaa jauhetta koneeseen, painelee nappeja ja lukee kirjoja odotellessa. Luulo onkin väärä. “Pesulateknikon on osattava vastata tiedottamisesta ja markkinoinnista sekä sisäisesti että erilaisille sidosryhmille. Hänen on osattava toimia vuorovaikutteisesti, asiakaskeskeisesti ja tilannejoustavasti. Hänen on osattava kerätä asiakas- ja työyhteisöpalautetta ja osattava hyödyntää sitä toiminnassaan.” Ahaa.
Lisäksi vaaditaan, että pesulateknikko “ymmärtää yrityksen kaikille puolille ja suunnille ohjatun viestinnän merkityksen yrityksen sujuvan toiminnan kannalta” ja, että lisäksi hän “viestii luontevasti suullisesti ja kirjallisesti ja osaa hyödyntää työssään tietotekniikkaa.” Odotetaan myös sitoutumista ja tuloksellisuutta. Voikin unohtaa sen kiireettömyyden, kuulostaa ihan samalta kuin mainostoimistossa.
Löytyykö Oikotieltä sitten töitä pesulateknikolle? Hakuehtojasi vastaavia ilmoituksia ei löydy. No, se siitä sitten.
Olen aina pitänyt pesuloista. Ensinnäkin, toisin kuin mainostoimistoissa, pesuloissa on puhdasta. Pesuloissa on sellainen höyryinen, kotoisan äidillinen tunnelma. Niissä on töissä ihanan lämpöisiä, pehmeäkätisiä, hoitoainemainosten tuoksuisia tyttöjä, jotka kurkkivat silmät säihkyen hohtavan puhtaiden lakanarivien takaa.
Toisin kuin mainostoimistoissa, pesuloissa ei ole koskaan kiire – koneet pesevät sitä vauhtia kuin pesevät. Ei kenellekään tule mieleen kysyä, voiko niitä laittaa pesemään puolta nopeammin. Asiat tehdään aina samassa järjestyksessä, jokaisella työvaiheella on oma paikkansa, eikä niiden nimiä vaihdella joka asiakkaan kohdalla ja hinnoitella eri tavalla. Pesuloissa on tyytyväisiä asiakkaita. Pesulan maailma on valmis.
Mutta mitä tekee pesulateknikko? Äkkiseltään luulisi, että se on helppo homma: laittaa jauhetta koneeseen, painelee nappeja ja lukee kirjoja odotellessa. Luulo onkin väärä. “Pesulateknikon on osattava vastata tiedottamisesta ja markkinoinnista sekä sisäisesti että erilaisille sidosryhmille. Hänen on osattava toimia vuorovaikutteisesti, asiakaskeskeisesti ja tilannejoustavasti. Hänen on osattava kerätä asiakas- ja työyhteisöpalautetta ja osattava hyödyntää sitä toiminnassaan.” Ahaa.
Lisäksi vaaditaan, että pesulateknikko “ymmärtää yrityksen kaikille puolille ja suunnille ohjatun viestinnän merkityksen yrityksen sujuvan toiminnan kannalta” ja, että lisäksi hän “viestii luontevasti suullisesti ja kirjallisesti ja osaa hyödyntää työssään tietotekniikkaa.” Odotetaan myös sitoutumista ja tuloksellisuutta. Voikin unohtaa sen kiireettömyyden, kuulostaa ihan samalta kuin mainostoimistossa.
Löytyykö Oikotieltä sitten töitä pesulateknikolle? Hakuehtojasi vastaavia ilmoituksia ei löydy. No, se siitä sitten.
Kommentit
Lähetä kommentti