torstai 13. lokakuuta 2011

Sonera ja Gomorra

Raamatulliset mittasuhteet saanut saga Soneran laajakaistan kanssa, josta kerroin jo aikaisemmin, jatkuu yhä. Helpsonin ohjeilla rikkoutuneen modeemin vein Soneran liikkeeseen, jossa vetelänoloinen nuori mies vaihtoi sen toiseen laitteeseen. Uutta modeemia en saanut toimimaan, joten seuraavana viikonloppuna palasin samaan paikkaan, taas laite kainalossa. Kävi ilmi, ettei minulle annettu vehje ole edes adsl-modeemi, joten se ei voi mitenkään toimia. Kerroin edellisen kaverin heittäneen vanhan modeemin roskiin, mikä herätti hämmennystä työntekijöissä. Jotenkin liikkeessä tuli sellainen olo, kuin ihmiset olisi palkannut joku nettisovellus ilman, että he ovat koskaan tavanneet ketään.

Vietin silti leppoisan puolituntisen kauppakeskuksessa samalla kun yhdessä odottelimme, että tekninen tuki vastaisi puhelimeen. Ihan niin kuin olin tehnyt itse kotonakin. Lopulta linja vapautui ja asiaa selvitettiin. Luvattiin uusi modeemi postissa kahden tai kolmen päivän päästä. Sekoilua pahoiteltiin ja syyteltiin muita työntekijöitä virheistä. Luvattiin hyvitystä laskussa. Modeemin olisi pitänyt saapua viime viikon keskiviikkona. Tuomiopäivä tuli ja meni. Viikko on jo kulunut. Soneralta ei tavallisille kuolevaisille soitella. Olen tähän mennessä asioinut firmassa kuuden henkilön kanssa tämän yhden asian takia.

Kymmenen vuotta sitten internetissä julkaistiin kohua aiheuttanut kirja Minne hävisivät Soneran rahat? Suomen vähiten luottamusta nauttivana johtajana tunnetuksi tullut Kaj-Erik Relander haastoi kirjan kirjoittajan oikeuteen, mutta tekijän henkilöllisyyttä ei koskaan paljastettu. Sitä ennen silloinen toimitusjohtaja Relander, jolla oli jo ennestään konkursseja ja taloussotkuja takanaan, oli ehtinyt tuhota koko Soneran yrityskulttuurin ja ajaa kaikki pätevät ihmiset ulos talosta. Vuodessa hänen onnistui romuttaa yli sata vuotta vanhan firman kannattavuus, ajaa osakkeiden arvo alas ja puhaltaa omille tileilleen toista sataa miljoonaa.

Paljastuskirja on edelleen hämmentävää ja samalla terveellistä luettavaa. Ei tarinaa saa unohtaa, koska se on tapahtunut ja samaa tapahtuu edelleen muissakin vastaavissa yrityksissä. Rahat kiertävät ympyrää, sillä Relanderin nykyinen yhtiö on rahoittanut mm. Facebookia ja sittemmin Rovio Entertainmentia. Tiedän oikein hyvin miten avokätisesti muutkin teleoperaattorit tekevät omistajilleen voittoa tässä monopolien ja kartellien luvatussa maassa ja miten järjettömiä summia hukataan mm. mainostoimistojen tekemään kampanjasuunnitteluun ja erilaisiin kehitysprojekteihin ja kyseenalaisiin innovaatioihin. Useimmat näistä, kuten Sonerassakin tapahtui, eivät koskaan näe päivänvaloa. Rahasta ei silti ole pulaa.

Minun nettiyhteyteni toimii nyt Elisan vanhalla modeemilla, mutta Sonera lähettää laskut. Mikään tässä kuukauden seikkailussa ei ole mennyt oikein. Tänään kävin taas Soneran liikkeessä ja sain mukaani uuden modeemin. Ei pahoittelua, ei selvityksiä, ei mitään kuittia, ei järjestelmää, josta tarkistettaisiin asiakkaan tiedot. Seuraavaksi testaan toimiiko modeemi. Ja jos ei, piru periköön Soneran ja kaikki ne puheohjatut palvelunumerot, jotka koettelevat asiakkaiden vihanhallintakykyjä inhimillisen kestokyvyn äärirajoille. Ei kai sillä niille mitään väliä ole. Suurempien voimien kostoa odotellen ja O2:n iloista palvelua kaiholla muistellen.

4 kommenttia:

  1. Mina kun kerran saan jonkun yhteyden toimimaan, en sita kovin hevilla vaihda. Vaikka olisi vahan halvempi/nopeampi. Parempi pyy pivossa kuin 10 oksalla!

    VastaaPoista
  2. Vastuutonta toimintaa Sonerassa. Valita kuluttaja-asiamiehelle asiasta, jotta asia käytäisiin perusteellisesti läpi. Toivottavasti laskussasi oli/on luvattu korvaus toimimattomasta nettiyhteydestä.

    Minulla oleva puhelinliittymäsopimus Soneran kanssa päättyy kuukauden päästä. Hemmetin kalliin sopimuksen päättymistä olen odottanut hartaasti melkein koko kahden vuoden ajan.

    VastaaPoista
  3. Korvausta ei ole näkynyt. Mitään dokumenttia ei ole, vain suullinen lupaus. Onko tämä ison firman tapa toimia? Valittamisen hyödyllisyyteen en oikein usko. Ainoa valonpilkahdus on se, että viimeisin modeemi lopulta toimii.

    VastaaPoista
  4. Puolitoista kuukautta ensimmäisen soiton jälkeen. Laskuun luvattua hyvitystä ei ole tullut. En myöskään saanut koskaan postissa luvattua modeemia. Suosikaa muita operaattoreita, omaksi parhaaksenne.

    VastaaPoista